Зміст
1.
Вступ.
2.
Дидактичні ігри у добукварний період.
3.
Дидактичні ігри на розвиток фонематичного слуху.
4.
Дидактичні ігри на утворення й читання складів.
5.
Дидактичні ігри на засвоєння літер
алфавіту .
6.
Дидактичні ігри на удосконалення навичок читання.
7.
Ребуси,загадки.
8.
Оцінювання
9.
Література.
ВСТУП
Про навчальні можливості гри
відомо давно. Сучасна психологія визнає, що гра охоплює всі періоди життя людини. Це важлива форма її
життєдіяльності, а не вікова ознака. Розробкою теорії дитячих ігор, з’ясуванням
ролі, структури і значення ігри для виховання і навчання дітей займалися
психологи Ж.Піаже, Л.С.Виготський, О.М.Леонтьєв, Д.Б.Ельконін та інші. Вони
звернули увагу на ефективність використання гри в процесі навчання. І це
зрозуміло. У грі проявляються, зовсім несподівано, здібності людини, а особливо
дитини.
Макаренко А.С. вважав дитячі рольові ігри такими ж важливими для розвитку
дитини, як для дорослого справжню працю. Однак, зазначив він, тільки та гра є
педагогічно цінною, в якій дитина активно діє, мислить, будує, комбінує,
моделює людські взаємини. За цих умов вона може грати в грі різні ролі: бути
командиром, виконавцем, творцем, знаходити умови для виявлення своїх здібностей
та життєвої активності.
Гра – це заняття, що організовано особливим способом, і вимагає напруги
емоційних та розумових сил. Гра завжди передбачає прийняття рішення – як вчити,
що сказати, як виграти? Бажання вирішати це питання спонукає розумову
діяльність учнів. Для дітей гра – це захоплююче заняття. Цією особливістю вона
саме й приваблює вчителя. У грі всі рівні. Вона по силі навіть слабким учням.
Крім того слабкий учень у грі може стати першим: винахідливість і кмітливість у
грі бувають важливішими, ніж знання предмета. Почуття рівності, атмосфера
захоплення, відчуття посильності завдання – все це дає можливість дітям
побороти невпевненість, сором’язливість і позитивно впливають на результати
навчання.
Дитяча гра – поняття досить широке. На уроці ми маємо справу з особливим
видом гри – навчальні ігри або дидактичні.
Дидактичні ігри - різновид ігор за
правилами. У дидактичних іграх, створених педагогікою (в тому числі і
народною), ігрова діяльність спеціально планується і пристосовується для
навчальних цілей.
Дидактичні ігри, які використовуються на уроках в початковій школі,
виконують різні функції: активізують і увагу дітей, розвивають пізнавальні
здібності , кмітливість, увагу, закріплюють знання, вміння і навички, тренують
сенсорні вміння і навички, тощо. Цінність її полягає ще в тому, що вона виконує
роль емоційної розрядки, запобігає втомі дітей, знижує гіподинамію.
Види дидактичних ігор:
·
сюжетно
– рольові
·
ігри - вправи
·
ігри
– драматизації
·
ігри - конструювання
Дидактичні ігри можуть:
·
бути
тільки в словесній формі («З якої казки герої?», «Відгадай загадку», «Чи може
так бути?»)
·
поєднувати
слово і практичні дії (гра «Піймай звук»)
·
поєднувати
слово і наочність («Хто в якому будиночку живе», «Знайди схему», «Відгадай
задумане слово (за схемою)»)
·
поєднувати
слово і реальні предмети: «Магазин», «Чарівний мішечок».
Структурні складові дидактичної гри:
·
дидактичне
завдання
·
ігровий
задум
·
ігровий
початок, ігрові дії, правила гри, підбиття підсумків.
Для дітей гра залишається розвагою. Для вчителя будь–яка дидактична гра –
це перш за все вправа. Вчитель чітко виявляє собі, яку мету переслідує та чи
інша гра, але йому ні в якому разі не слід показувати учням, що його цікавить
більш навчальна мета. Він повинен сам стати учасником гри, сміятися і радіти
разом з учнями. Місце гри на уроці і відведений для гри час залежить від ряду
факторів: підготовки учнів, матеріалу, що вивчається, конкретної мети, умов
уроку.
На уроці я використовую такі дидактичні ігри, організація яких не потребує
багато часу на приготування обладнання, запам’ятовування громіздких правил.
Перевагу віддаю тим іграм, які передбачають участь у них більшості дітей класу,
швидку відповідь, зосередження довільної уваги.
При всій привабливості гри необхідно дотримуватися почуття міри, інакше гра
втомлює учнів і втрачає свіжість емоційного впливу.
Досвід впевнює, що гра сприяє
розвитку пізнавальної активності учнів. Саме граючись, дитина краще виявляє
себе, як індивідуальність. Дуже часто учні стають співавторами уроку. Це
навчання, яке приносить не лише знання, а й задоволення. Для ігор на уроках з
навчання грамоти з першокласниками я широко використовую набори букв, лічильні
палички, сигнальні карти, планшети, казкових героїв: Буратіно, Незнайко,
Червоний Капелюшок, Карлсон, іграшки та інші.
1.Дидактичні ігри у добукварний період.
В добукварний період формуючи поняття
про речення, слово, склад слова, наголос, можна проводити такі ігри:
Гра «Хто найуважніший?»
Читаю невеличкий текст «Діти прийшли
до школи. У світлому класі їх чекає вчителька. Вона рада дітям»
Діти уважно слухають, а потім, на
запитання. «Скільки речень в тексті?» - піднімають стільки лічильних паличок,
скільки було речень в тексті.
В аналогічній грі можна вчити учнів
розчленувати речення на слова, слова на склади.
Гра «Склади речення»
Оперую дитячими іграшками. Учні спостерігають, потім розповідають, що бачили:
Лялька Катруся розставляє посуд. Незнайко розглядає у книзі малюнки. Зайчик
їсть морквинку.
- Скільки слів у реченні?
Моделювання складової будови слів.
Складову будову слів можна зобразити
графічно.
Кожне слово будемо позначати
прямокутником. У нього буде стільки віконечок, скільки у слові складів.
Гра «Хто в якому будиночку живе?»
На дошку
виставити макети будиночків.
Показую малюнки
із зображенням коня, корови, кози, курки, свині, качки.
У цих будиночках живуть тварини: у першому –
ті, у назвах яких є один склад, у другому – з двоскладовою назвою, у третьому –
трискладовою.
Гра «Поштар приніс листівки».
«Листоноша» приніс «листи»-завдання: склади звукову схему слова ( малюнок),або
склади маленьке оповідання за малюнком
Гра «Знайди схему»
На дошці малюнки
гуски, сови, ведмедя, лисиця. У довільному порядку розміщені схеми слів.
Школяреві потрібно з’єднати малюнок і схему.
.
Гра «
Підбери слово до схеми»
Учень отримує картку із схемою розташування звука у слові (клітинка зафарбована на початку ,в кінці або у середині схеми), треба назвати ,як можна більше слів із цим звуком ,орентуючись
на зафарбований .Наприклад звук»ш»
.Шапка мішка душ
шуба вишня
Гра «Склади звукову модель слова».
Наприклад : школа -Скількі
звуків? -Скількі складів?
- -о-о -5
звуків
Закріплення вміння визначати
наголос.
На дошці у довільному порядку розміщені предмети малюнки овочів, фруктів,
ягід.
- Що росте на
городі? - один учень збирає овочі.
Визначає наголос.
- Що росте в
садку? - Другий учень збирає фрукти.
Діле слова на склади.
Гра «Навантажте машину»
Називаю овочі:
капуста, помідори, картопля, цибуля, буряки. Учні слухають текст і сплескують в
долоні, почувши назване слово у тексті: «Прийшла золота осінь. Скрізь побувала
чарівниця. Завітала і в село на город. Пригріла останнім теплом картоплю.
Додала солодощів у буряки. Наказала до морозів зібрати цибулю і помідори.
Бризнула краплиною роси на качани капусти».
Після гри
пропоную дітям узагальнити:
-
Як
назвати одним словом чим ми навантажили машину?
-
Овочі
Подібні вправи сприяють розвитку дитячої пам’яті, вчать робити
узагальнення.
Багатий матеріал на різну тематику у «Букварі» дає можливість подорожувати
в «зоопарк», «цирк», «поле», «село», «казку», «ліс», «космос».
Гра «Яка пора року»
Мета: Закріпити
знання про пори року, удосконалювати вміння визначити пори року в поетичному
тексті, співвідносити колір з сезонними явищами. Розвивати пізнавальну
активність дітей, виховувати поетичні почуття.
Правила гри.
1.
Уважно
послухати.
2.
Показувати
колір тоді, коли вчитель читає вдруге.
3.
Пояснити,
чому ви підняли цей колір.
Поети в віршах оспівують красу природи в різні пори року. Я буду читати
вірш, а
ви послухайте.
Читати я буду два рази. Перший раз ви нібито зустрічаєтесь з поетом,
знайомитесь з тим, про що він писав. Коли я буду читати вдруге – ви повинні
визначити пору року і показати Ії кольором.
Діти визначають пору року і
показують на кольорових годинниках.
Гра на виключення зайвого
«Що зайве?»
На дошці предметні малюнки: ЗОШИТ, КНИЖКА, РУЧКА, ЛЯЛЬКА, АЛЬБОМ, ПЕНЗЛИК,
ФАРБИ. Учні називають предмети, вилучають зайвий. Доводять чому він зайвий
.Подібна гра сприяє розвитку уваги.
2. Ігри на розвиток фонематичного
слуху.
Гра «Звуковий годинник».
Найди на циферблаті зображення предметів ,назви яких східні за звучанням ,і
вкажіть на них
стрілками : (малюнок)
коса-коза, рак-мак, кит-кіт ,трава-дрова ,білка-булка.
«Звуковий
годинник» може бути великім –демонстраційним або маленькім індивідуальним.
Зображення предметів на циферблаті можна
міняти ,що дає можливість
проводити різні
варіанти гри ,закріпляти знання дітей о звучащем слові.
Гра»Звуки різні й однакові»
Визначити ,які
звуки в словах різні :пив-лив, коса-роса, мак рак , слива-слава, ферма
-форма,пічка-річка,ворта ворона і т. д.
Або ,знайти
однакові звуки в словах: дим - мак, лев-ліс, луна-небо, тигр- лис, вовк-вода і
т.д.
Гра
«Заміни звук.»
Заміни перший
звук у слові так , щоб
утворилося інше слово : рак
(мак), дуб (зуб) , лінь(тінь) ,
ніс (ліс), робот
(хобот) ,калина (малина), порт (корт) і т. д.
Коли дитина навчиться легко виконувати ці завдання ,гру можна ускладнити
,запропонувавши поміняти в слові другий звук ,щоб утворилося нове слово.
Наприклад: кит, жар , дим, лупа, ,сини.
Гра «Хто добре чує звук»
Назвіть слова де ви чули звук ….
ЗВУК (У) ,(У’).
Ау! По
гаю іде луна.
Ау! Звідки взялась вона?
То Олечка у гаї, то Олечка гукає:
-Ау! Ау! Ау!
(М.Познанська)
ЗВУК (З ),( З’)
Зайку кинула хазяйка,
Під дощем лишився зайка,
З лавки злізти він не зміг
Змог від голови до ніг
( А.
Барто.)
ЗВУК ( Б) , (Б’)
Біля броду бусол бродить,
Бусленя з собою водить.
Бережись ,зелена жабко,
Бо
вполює бусленятко.
Гра «Піймай звук»
Називаю слова. Учні визначають, де в
кожному з них чується виучуваний звук – на початку, в середині чи в кінці слова,
чи навпаки, цього звуку у названому слові немає. АВТОБУС, АБРИКОС,
ХАТА, ДОРОГА, ПІСОК, ДИТИНА, ПАРК, АЙСТРА,
ДЕРЕВО, ДЕРЕВА, АНАНАС.
Гра «Злови спільний звук , познач його буквою».
У кожного учня планшет. Називаю
слова: шум, мак, море, думка, ведмідь. Учні слухають, «друкують» на планшетах
букву, що позначає вивчений спільний звук <м>, і показують.
Щоб першокласники усвідомили, що таке звук, а що – буква, пропоную учням
зажмурити очі й прочитати букву, якою позначений на дошці звук.
-
Чи
можете ви це зробити? Чому? Що ж таке буква? (Значок, який ми бачимо)
Знову пропоную заплющити очі і промовляю звук.
-
А
тепер вам відомо про який звук ідеться? Як ви дізналися? То що таке звук? (Це
те що ми чуємо.)
Гра «Навпаки».
Сьогодні у нас в гостях Буратіно. Він називатиме звук, а ви на планшеті
надрукуйте букву, якою він позначається, і навпаки, коли Буратіно покаже букву,
хором називайте звук.
Роботу з часом
можна ускладнити, переходячи до складів, односкладових слів.
Гра «Чарівний мішечок.»
У мішечку іграшки у назвах яких є
літери ,склади ,які зараз вивчаються.(Назви
іграшку в назві якої є звук (м),в якій
частині слова чути звук (м).
Набір предметів у мішечку щоразу змінюється
залежно від мети навчання.
Вправи
на утворення й читання складів.
При вивчені нових
букв бажано вчити дітей читати, склавши склади в ігровій формі.
Гра «Парашути на
галявині»
На дошці
прикріплені парашути з літерами. Нижче на галявині – буква «ем». Парашути по
черзі опускаються на галявину. Діти утворюють і читають склади:
МА, МУ, МО, МИ, МІ
Потім галявину
розміщують праворуч, парашути опускаються перед «ем». Діти читають:
АМ, УМ, ОМ, ИМ, ІМ
Гра «Краплинка»
На дошці макети
квіток. На одній – в середині буква
«ве», на пелюстках букви а ,о ,у ,и ,і ,е. Учні утворюють і читають прямі
склади: ва , ву , ви , ві , ве , во. На другій квітці в середині буква «ве». Вчитель приставляє
краплинки з буквами а, у, і ,е , и , о . (по черзі). Діти утворюють і читають обернені склади: ав
,ув ,ів , ев , ив , ов.
Гра» Слово розсипалося.»
На дошці картки з буквами .З цих букв скласти слова
.Наприклад : РТО( рот) ,ІСК (сік ),ОНС (сон) і т.д. Пізніше можна пропонувати анаграми з 4 або 5 букв.
Гра «Збери слова».
На дошці картки із складами, треба скласти з
них декілька слів.
Гра «Що лежить у валізі?»
На валізі
написані букви з яких треба скласти
слова.(спідниця, рушник ,мило , сік , яблуко,)
Гра «Допоможіть Незнайкові»
Незнайко писав
слова і пропустив букви .(Зошит ,тарілка , книга, ручка.)
Гра «Подорож до океану»
Для ігри потрібна
магнітна дошка та два магніти. Капітан повинен провести свій корабель з
приголосним до океану, зупиняючись біля островів. При цьому він повинен дати
сигнал (гудок), відповідно до голосного зображення на острові, до якого підплив
корабель. Наприклад: МММААА…
Інші діти
сигналізують своїми світлофорами: зелени – вірно, червоний – невірно.
Кораблик до острова може підпливати з права чи зліва, відповідно діти
читають прямі або обернені склади.
Такі ігри допомагають
дітям подолати труднощі при утворенні злиття ПГ (прямі і обернені склади).
3.
Ігри на засвоєння літер алфавіту:
- передаючи паличку –естафету
.учні один за одним називають букви
алфавіту
від А до Я. Якщо учень затримався ,то він вибуває з гри.
- називаючи букви алфавіту від А до
Я, учні називають слово ,яке починається
цією буквою.
-один учень називає будь який звук ,а
інший називає відповідну букву.
4. Ігри
на удосконалення навичок читання .
Гра «Буква до букви в
гості прийшла».
Пропоную учням подорож у незвичайну країну, яка називається « Букварія.»
Тут живуть букви, вони часто відвідують одна одну, ходять у гості. Ось і зараз
до букви «ем» прийшла буква «а», а потім «ка». Яке слово вийшло? (Мак)
« Гра «Доповни слово»
Називаю перший
склад, діти доповнюють, називають це слово.
Лі –(літак, літо,
лікар і т.д.)
Мі –(мішок,
місток, місце, місяць)
Кі – (кільце,
кінець, кіно, кінь)
Ві –(відро,
вікно, вітер)
Подобається дітям виручати з біди «улюблених казкових героїв», як от: «По
дорозі до лісової школи Буратіно загубив букви з розрізної азбуки, і тепер не
може прочитати викладених слів. Хто відшукає потрібну букву?»
шк*ла, к*ас, пар*а, *умка, пе*ал, *ошит, к*ига
Або такий варіант: «Прийшов Незнайко додому, і ніяк не може виконати
домашнє завдання. Допоможіть йому побудувати слова: П, п. и, и, л;(Пилип), В, в, к, о;(вовк), о, а, к, з(коза); к ,н ,і ,ь (кінь).Згодом завдання для гри
ускладнюю, діти будують із складів слова, словосполучення, речення.
Гра «Переплутанка»
Наприклад:
Похвастався Зайка, що вміє швидко читати. Відкрив книгу, а хтось уже в ній
склади переплутав. От тепер йому біда – виручайте: ни – си; са – ро; ки –ру; ща
– ми; са – ко; Ки – ло – ри; силь – ко – Ва. Виграє той, хто першим зуміє
підказати Зайчику, як читати слова.
Такі ігри – пере плутанки розвивають у дітей увагу, спостережливість,
пошук. Кожна гра водночас привчає дітей до самостійного прийняття рішень,
формує впевненість.
Гра «Луна»
Перед першим
проведенням гри дати учням поняття – луна. Читаю слова з дошки голосно, а діти
трохи тихіше і уявляють, що вони в лісі. Цю гру можна проводити і при хоровому
читанні речень.
Гра «Дощик»
Перед першим
проведенням гри провести бесіду «Яким буває дощ?» (Текст учні читають
самостійно).
Учитель :
Учні:
Дощик крапає читають
тихо
Дощик сильніший читають
голосніше
Злива читають
голосно
Дощик слабий читають
тихіше
Дощик крапає читають
зовсім тихо
Дощ перестав припиняють
читання
Ігри «Луна» і «Дощик» дають вчителю можливість удосконалювати навички
читання учнів, виробляють швидкість читання, дають можливість проводити хорове
читання невимушено і цікаво
Гра
«Читання Незнайком».
«Незнайко»
читає текст ,навмисно змінюючи деякі
слова. Учні повинні слідкувати і виправляти
його помилки .Ця
гра вчить стежити за текстом, коли читає
інший.
.
До вподоби дітям робота
над загадками, ребусами, кросвордами. Розгадування їх знімає втому, заохочує до роботи,
привчає мислити. Ці ігри розвивають увагу, кмітливість, пам'ять ,логічне
мислення.
Загадки: Коли хочеш ти читати
То мене повинен знати,
А коли мене не знаєш,
То нічого не вгадаєш.
Ребуси: 40 а; 3 буна(трибуна) 7 я; г 1 а(година); Р 1 а(родина);
мі 100 к(місток);
чи 100(чисто);ли100(листок);ак3са(актриса).
Малюнок берези ‘ ЕНЬ(березень) ,малюнок трави ЕНЬ (травень) , малюнок квітів ‘ЕНЬ (квітень)
.
5. Оцінювання роботи учнів на
уроці.
1 «Чарівний конверт».
Виготовляється
«Чарівний конверт» у вигляді конверта з додатковою кишенею у середині. З одного
боку кладуть картки із словами- заохочення: «Молодець», «Дуже гарно»,Чудова
робота», «Чудово» ,тощо.
З другого боку
–із словами: «Старайся»,Вже краще», «Ти можеш краще», тощо.
Вчитель повертає
конверт потрібною стороною до учня .Учень бере картку з оцінкою своєі роботи.
2.Різноманітні фішки.
Учні отримують
фішки за свої вірні відповіді і в кінці уроку перемагає той учень ,який отримав більше фішок.
3«Дерево самооцінки».
В кінці уроку учні оцінюють себе самі. Якщо учень вважає ,що працював на уроці дуже гарно
на дереві з
являється зелений листок; якщо добре -жовтий
,а якщо не в повну силу- червоний.
4 «Шкала самооцінки».
ПІСЛЯМОВА
Користь
застосування ігор на уроках загальновизнана.
Гра допомагає
визначити рівні інтелектуальних здібностей дітей, уміння аналізувати,
міркувати,
спостерігати, порівнювати, робити висновки, узагальнення.
Гра знімає
нервове навантаження .Саме завдяки ігровим формам занять вдається залучити
пасивних учнів до
систематичної розумової праці ,дати
змогу дитині відчути успіх,
повірити в свої
сили.
Виконуючи із
задоволенням ігрові дії і захоплюючись ними ,діти легко засвоюють
закладений у гру
навчальний зміст.
Література:
1.О.Я.Савченко ««Сучасний урок у початкових класах».
2.О.Я.Савченко
«Дидактика».
3.М.О.Бєженова
«Весела граматика».
4Журнали
«Розкажіть онуку».
Комментариев нет:
Отправить комментарий